Dat Kenenisa Bekele afgelopen zondag in Berlijn een fenomenale marathon liep heeft u hopelijk niet gemist. Hij liep er met zijn 2u03’03 de tweede chrono aller tijden. Nadien kwam uit zijn entourage het bericht dat er met een sportdrank was geëxperimenteerd die spectaculaire resultaten zou opleveren. Woensdag volgde iets meer tekst en uitleg. De drank zou het lichaam toestaan meer koolhydraten op te nemen.

Kenenisa Bekele maakt deel uit van het ‘Sub2’ project van zijn manager Jos Hermens. Binnen dat project willen ze een atleet zo snel mogelijk, liefst binnen de vijf jaar, een marathon onder de twee uur doen lopen. Op hun website verscheen woensdag een kleine toelichting bij de experimentele sportdrank. In samenwerking met een Zweeds bedrijf zouden ze een sportdrank zodanig hebben geoptimaliseerd, dat er een veel grotere energielevering mogelijk wordt dan bij de gekende dranken.

Professor Peter Hespel, inspanningsfysioloog en voedingsdeskundige aan de KU Leuven, bekijkt het hele verhaal kritisch. “Volgens mij is dit een schitterend uitgebouwde marketing strategie. Je neemt een loper met het potentieel om mogelijk ooit een marathon te lopen in minder dan twee uur, je optimaliseert zijn voedingsplan, laat hem daar intensief op trainen, en ondertussen bouw je een nieuw merk ‘Sub2’ uit. Als het dan de goede richting uit gaat met de prestaties begin je dit project te koppelen aan de prestatie, en bingo.

Zolang er geen meer gedetailleerde informatie over de nieuwe sportdrank komt, lijkt er dus geen reden om aan te nemen dat de prestaties van Bekele met de sportdrank te maken hebben. “Volgens mij kan dit met elke goede sportdrank. Sommige aangehaalde argumenten kloppen zelfs helemaal niet. De limiterende factor in de opname van koolhydraten tijdens inspanning is niet de maaglediging, maar wel de absorptie van koolhydraten in de dunne darm. Kortom, de magie die ze nu creëren is wat mij betreft tot nader order onderdeel van een goed uitgekiende marketingstrategie zonder nieuwe wetenschappelijke onderbouw.” Het nieuwe product komt in 2017 op de markt. De aandacht is alvast getrokken…