Almensh Belete ging gisteren in Herentals op zoek naar een chrono van 15’25 op de 5000m. Die tijd was nodig om vormbehoud aan te tonen met het oog op deelname aan het WK op de 10.000m. Met zus Mimi 3,6 km als luxehaas op een voor de rest zeer zwak bezette wedstrijd finishte Belete in 15’33″27, net geen drie minuten voor de nummer twee.
Er komt geen nieuwe limietpoging meer. De entourage van Belete hoopt dat haar 15’34 van op de KBC Nacht en de 15’33 nu, volstaan om de selectiecommissie te overtuigen.


![Janie De Naeyer droomt na dubbele PR-dag van EK-medaille met Rockets: “Als alles in elkaar klikt kan het” [Video]](https://www.atni.be/wp-content/uploads/2026/06/6S3A1340-218x150.jpg)
![Jonathan Sacoor ziet EK-limiet wel goedkomen: “Veel zelfvertrouwen, ga niet te veel op die tijd focussen” [Video]](https://www.atni.be/wp-content/uploads/2026/06/6S3A1197-218x150.jpg)

















15″33 en 15″34 is geen 15″25 … en dat zou zowel de “entourage” van Almensch Belete als de selectiecommissie moeten begrijpen. Wat zijn minima waard als er toch voor sommigen (in heden en verleden) “gemarchandeerd” kan worden en voor anderen niet ? Duidelijke afspraken, daar heeft de Belgische atletiek nood aan.
Reacties zijn gesloten.