De coronacrisis en het uitblijven van de Olympische Spelen in 2020 heeft ook op gebied van kledingsponsors grote gevolgen. De ‘Grote Twee’ Nike en adidas worden stilaan de ‘Grote Drie’, aangezien Puma aan een stevige opmars bezig is. De Duitse fabrikant kon de afgelopen dagen al heel wat nieuwe namen aankondigen met onder meer Sandi Morris, Pascal Martinot-Lagarde en Piotr Lisek, maar ook in eigen land met Ben Broeders en de broers Kevin, Dylan en Jonathan Borlée. De leegloop bij de Amerikaanse gigant Nike is dan weer opvallend.

Wie geregeld internationale wedstrijden bekijkt, kan zich telkens afvragen waarom het merendeel van de atleten in die wedstrijden de kleuren van Nike of adidas vertegenwoordigen. De zogeheten ‘Grote Twee’ krijgen echter in 2021 opnieuw het gezelschap van Puma, dat de afgelopen dagen met héél wat namen in binnen- en buitenland kon uitpakken. In eigen land zag Ben Broeders zijn topjaar 2020 namelijk beloond met een contract bij het Duitse kledingmerk. Dankzij die deal kan de polsstokspringer in alle rust toeleven naar de Olympische Spelen van Tokio. Daarnaast opteerden ook de broers KevinJonathan en Dylan Borlée na een lang Nike-huwelijk voor Puma. Dat maakte het trio gisteren zelf bekend via Instagram. Het contract loopt twee jaar, waardoor de tweelingbroers Kevin en Jonathan hun carrière in principe afsluiten met een katachtige op hun borst.

Op internationaal vlak zijn de namen niet min met in het polsstokspringen Piotr Lisek en Sandi Morris, maar vooral Renaud Lavillenie die één van de komende dagen zijn overstap zou bevestigen (update: vandaag bevestigde de Fransman zijn samenwerking met Puma).  Op die manier wordt Puma de hofleverancier voor polsstokpodia op internationale kampioenschappen, aangezien Armand ‘Mondo’ Duplantis sinds de zomer van 2019 onder contract ligt. Ook op de horden wordt er geïnvesteerd met sterke namen zoals Andy Pozzi en Europees kampioen Pascal Martinot-Lagarde. Voormalig wereldkampioen en regerend olympisch kampioen Omar McLeod maakte al deel uit van de Puma-familie. Op de lage horden heeft het merk met Karsten Warholm al een bijzonder grote naam beet. De Poolse sprintster Ewa Swoboda en Britse sprinter Adam Gemili maken de oversteek van Nike naar Puma, net zoals tweevoudig Europees kampioene op de 3.000m steeple Gesa Krause. De overstap is een meevaller voor Krause, die de kleuren van een Duits merk in eigen land kan verdedigen.

Wat opvalt is dat Puma met het oog op de Spelen van komende zomer voor een andere aanpak kiest dan pakweg Nike. Er is geen sprake meer van Usain Bolt in de atletiekwereld, waardoor Puma met heel wat budget zit dat naar grote namen en al even grote talenten kan vloeien zoals Duplantis, Warholm en bijvoorbeeld ook Yaroslava Mahuchikh. Nike zag dan weer veel grote namen vertrekken, wat niet onlogisch is na een aantal opmerkelijke keuzes de afgelopen jaren. Denk maar aan de vermindering van het sponsorcontract van Allyson Felix tijdens haar zwangerschap, waarop de Amerikaanse sprintster meteen haar banden met de kledinggigant verbrak. Vervolgens paste het merk die regeling wel aan, weliswaar te laat om Felix, een levende legende op Amerikaanse bodem, aan boord te houden.

Al was er ook de befaamde clausule in vele contracten, waardoor atleten tien wedstrijden moesten afleggen in volle coronapandemie, wilden ze op financieel vlak vergoed worden op het einde van het jaar. Dat leidde in een aantal gevallen tot hallucinante taferelen waarbij topatleten zoals Michael Norman en Rai Benjamin vijf verschillende races liepen op één dag, weliswaar aan trainingstempo. Ook Dafne Schippers moest ondanks blessureleed in allerijl nog aan wedstrijden zien te geraken, waardoor de meervoudige wereldkampioene plots op de meest kleine meetings aan de start verscheen. In veel gevallen werden beloofde bedragen niet uitbetaald, wat logischerwijs de aanleiding was voor wrevel bij atleten en hun managers. Het verminderd of zelfs niet uitbetalen van vergoedingen en premies heeft ertoe geleid dat een resem toppers andere oorden opzoekt. Vooral in Europa kende Nike een minder jaar, wat ook verklaart waarom net vooral grote Europese namen van sponsor veranderen. In de Verenigde Staten lijkt er vooralsnog geen vuiltje aan de lucht, tenzij er aan de andere kant van de Atlantische Oceaan plots ook aardverschuivingen volgen en 2021 slechts het begin betekent van de Duitse overmacht van Puma en adidas. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

https://www.instagram.com/p/CJj3vyQjiy3/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in