Het NN Running Team van de Nederlander Jos Hermens zal nog minstens twee jaar de naam van hoofdsponsor NN dragen. Dat werd bekendgemaakt op de persvoorstelling naar aanleiding van de tweede verjaardag van het team. Hermens had echter ook bedenkingen bij hoe onze sport omgaat met sponsoring in vergelijking met pakweg het wielrennen.

Begin april 2017 zag het NN Running Team het levenslicht dankzij Global Sports van de Nederlandse atletenmanager Jos Hermens én uiteraard titelsponsor NN. Sindsdien boekte het team maar liefst 112 overwinningen. Dé grootste naam binnen het team is de levende marathonlegende uit Kenia, Eliud Kipchoge. Kipchoge verpulverde in september het wereldrecord op de marathon en gaat tijdens de London Marathon op zoek naar zijn tiende opeenvolgende winst in een marathon op topniveau. De coming man is de Oegandees Joshua Cheptegei, die afgelopen zaterdag nog het WK veldlopen op zijn naam schreef. Tijdens de Zevenheuvelenloop was de 22-jarige atleet goed voor de snelste 15km ooit.

Bashir Abdi – Foto: NN Running Team

Andere grote namen in het team zijn onder meer Kenenisa BekeleGeoffrey Kamworor en Tadelech Bekele. Drie Europeanen maken grote sier binnen het team. Te beginnen met onze ‘eigen’ Bashir Abdi, die zich op 28 april aan de London Marathon waagt. Abdi Nageeye waagt zich zondag dan weer in eigen land aan de NN Rotterdam Marathon. Het Zwitserse wonderkind Julien Wanders wacht nog even met zijn debuut op de marathon. De afgelopen maanden was Wanders echter wel al goed voor Europese records op de 10km op de weg én de halve marathon.

Jos Hermens: “Onze sport is nog veel te amateuristisch”

Grote man Jos Hermens kan na twee jaar zeker al tevreden terugblikken. De Nederlander bleef echter kritisch, aangezien er nog veel progressiemarge is voor de sport. “Na twee jaar hebben we 112 overwinningen, drie wereldtitels en drie wereldrecords op zak. Ik ben erg tevreden dat we het project voortzetten. De komende jaren hoop ik echter forse veranderingen door te voeren, aangezien onze sport nog steeds te amateuristisch is. Een wielerteam op het hoogste niveau heeft een tenue vol reclame en logo’s en ik vecht al twee jaar voor een iets groter logo op onze truitjes”, aldus Hermens aan AFP.

Als het van de Nederlander afhangt, dan komen er op termijn meer commerciële loopteams. “Het zou een mooi tendens zijn indien er meer commerciële teams aan het oppervlak komen. Onze sport is vrij goedkoop en lucratief voor sponsors, maar dan moet de IAAF wel wakker worden. Ook voor atleten is het van vitaal belang dat de sport op commercieel vlak stappen zet. Er moet namelijk een eerlijke financiële compensatie kunnen staan tegenover de keiharde trainingsarbeid”, besloot de grote man van Global Sports.